E mail dødssynder -gode råd til kommunikation på nettet og i digitale medier
Kommunikation i praksis kan være rigtig svær. Mange begår dumme stavefejl eller formulerer sig så uheldigt, at de ikke rammer eller når deres modtager korrekt og hensigtsmæssigt.
Der er nogle helt grundlæggende guidelines man kan holde sig til, når man skal formulere sig skriftligt – således at man gerne skulle kunne undgå de værste fejl i sin tekst. Vi har her samlet et par gode råd, der gerne skulle styrke dig i din skriftlige kommunikation fremover.
Kommunikation i praksis – her er de 7 email dødssynder:
Mailen der:
- Er for vagt formuleret
- Kritiserer modtageren for overdrevet
- Er fej
- Aldrig slutter
- Er for sarkastisk
- Er for afslappet
- Er upassende og bryder konteksten
Skriveråd for bedre kommunikation i praksis:
Vær åben, ærlig og oprigtig.
Begynd med at fortælle det vigtigste i hvert afsnit.
Tal aldrig ned til din modtager, eksempelvis:
- Ikke god kommunikation: Du kan sikkert ikke forstå mine bemærkninger.
- God kommunikation: Hvis mine bemærkninger er svære at forstå, så vil jeg meget gerne yddybe dem.
En e-mail bør være kort – men selvfølgelig ikke i telegramstil.
Se modtageren i øjnene: skriv du/I og stil spørgsmål.
Lad sætningerne hænge godt sammen.
Brug aktive udsagnsord, eksempelvis:
- Ikke god kommunikation: Bogen hentes af pigen.
- God kommunikation: Pigen henter bogen.
Husk altid at redigere din tekst!
Tjek for tanketorsk, tvetydigheder og sprogfejl, inden du sender af sted til din modtager.
Læs mere om skriftlig kommunikation og sprog.