Kommunikationsanalyse – lær at håndtere en konflikt
Et kommunikationsværktøj kan ofte være en hjælp til at se konflikterne i et klarere og mere objektivt lys. Kommunikationsmodellen kan anvendes som en slags analysemodel i en konfliktfyldt situation.
Følg disse fire trin:
1. Fakta
At høre, se eller huske noget.
Det vil sige, det vi alle kan blive enige om, er sket eller sagt.
Kan være en konkret objektiv beskrivelse – altså uden vurderinger eller tolkninger.
Eller at se anledningen og ikke årsagen til at der bliver reageret med følelser.
2. Følelser
At mærke, acceptere og give udtryk for følelser.
Følelser er meget forskellige og vi reagerer alle individuelt på påvirkninger.
Ofte er følelser, i sammenhæng med konflikter, et signal om, hvorvidt behov er mødt eller ej.
3. Behov – Grunden til at jeg har de følelser
Kan eksempelvis være: samarbejde, respekt, anerkendelse, medindflydelse, tillid…
At se behov, som årsag til følelserne.
Der vil altid være forskel på behov og strategier.
4. Handling
En klar enighed om og eller beskrivelse af ”hvem der gør hvad hvornår”.
En strategi til at få sit behov mødt.
Læs også om skriftlig kommunikation og sprog.