Konflikter på arbejdspladsen – lær at løse en konflikt

konflikt på arbejdspladsenKonfliktløsning og øvelse i “ikke voldeligt sprog”, empati og aktiv lytning

Der vil ind i mellem opstå større eller mindre konflikter på arbejdspladsen. Når det sker, er det vigtigt at være konfronterende på en empatisk måde og være klar i din kommunikation med andre.

Når man er involveret i en konflikt, vil man ofte indirekte give udtryk for to ting:

  • hvordan jeg har det
  • hvad jeg gerne vil have

Konfliktløsning er sjældent let, men med lidt øvelse i hvordan sådanne situationer takles og en god portion empati og aktiv lytning, vil du som regel kunne klare de fleste konflikter. I kommunikationen er det vigtigt at have fokus på ”ikke voldeligt sprog” og bevare så objektiv en holdning som mulig.

Bevar overblikket i din kommunikation og håndtering af konflikten og hav fokus på:

  • at kunne fortælle hvad fakta er
  • at kunne give udtryk for dine følelser
  • at kunne identificere årsagen, det behov (hos en selv eller andre), der blev krænket
  • at kunne komme med konstruktive forslag til en handling, der tager udgangspunkt i den krænkedes behov og som lægger op til dialog

Hele filosofien bag denne måde at tænke kommunikation på er, at kunne udtrykke sig ærligt og klart uden brug af vurdering og analyse eller på nogen måde, at dømme andre. Men også at evne, at lytte empatisk – dvs. at kunne lytte til og forsøge at forstå den anden på en måde, så man ikke føler sig (selv) bebrejdet, vurderet eller kritiseret.

Her en kommunikationsmodel, som kan anvendes som en slags analysemodel i en konfliktfyldt situation.


Skriv en kommentar

E-mail og webside er valgfri.

Dog skal du indtaste din email hvis du ønsker besked, når nogen svarer på din kommentar.

one × five =