Mindfulness og meditation - lær at meditere"/>
http://pulze.dk/meditation-for-begyndere.html/

Meditation for begyndere


1 Stjerne2 Stjerner3 Stjerner4 Stjerner5 Stjerner (3 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Mindfulness og meditation - lær at meditere

Meditation kan have stor indvirkning på flere områder i livet og kan blandt andet hjælpe dig med at reducere stress og angst.

I vores travle hverdag bliver vi konstant bombarderet med informationer og indtryk, som på en eller anden måde kræver noget af os. De fleste mennesker lever blot i dette virvar, kæmper for at følge med og glemmer at tage sig tid til at stoppe op en gang i mellem og mærke efter.

At have travlt er ikke et direkte giftstof for kroppen, men har du ikke tid til at være opmærksom på dine omgivelser og dine egne følelser, kan det besværliggøre en hel del for dig. Det er vigtigt at du tager dig tid til lidt ”Mindfulness” og blot 10 minutters meditation hver dag, kan gøre en enorm forskel.

Meditation kan have stor indvirkning på flere områder i livet og kan blandt andet hjælpe dig med at reducere stress og angst og vil forbedre din kreativitet, produktivitet og din fysiske formåen. Via jævnlig meditation og kan du også opnå en langt større tolerance og en bedre nattesøvn.

Meditation for begyndere – sådan lærer du at meditere

Hvis du sætter dig for at meditere, er det vigtigt at du finder gode rolige omgivelser, hvor du ikke bliver forstyrret, så du kan fokusere 100% mens du mediterer – uanset om det er 10 minutter eller 30 minutter du afsætter til det.

Forberedelser inden meditation

Er det en af de første gange du skal prøve at meditere, er det endnu mere vigtigt at du fjerner alle de ting der kan forstyrre dig – sluk for dit tv og din mobil. Vælger du at høre lidt musik mens du mediterer, bør du vælge noget roligt, repetitivt musik der kan køre i baggrunden uden at du føler dig forstyrret.

Alternativt kan du tænde for en lille vandfontæne, da lyden af rislende vand kan være meget beroligende for kroppen.
Ønsker du i stedet at sidde udenfor og meditere, bør du også her udvælge dig et roligt sted, fjernt fra motorlarm og støj. Der findes mange optimale steder udenfor, hvor du eksempelvis kan sætte dig under et stort træ og meditere til lyden af de rislende blade og vindens susen.

Sørg for at have noget behageligt tøj på og smid skoene, før du sætter dig tilrette. Inden du går i gang med at meditere skal du beslutte dig for, hvor lang tid du ønsker at bruge. De øvede anbefaler at meditere i 20 minutter to gange om dagen, men er du nybegynder kan du nøjes med 5-10 minutter 1 gang om dagen. Det er dog vigtigt at tidspunktet er det samme hver dag, således at du eksempelvis beslutter dig for at gøre det hver morgen. Sæt gerne et lille ur til at ringe, når din tid er gået, således at du ikke kommer til at sidde og holde øje med tiden og lader dig forstyrre af dette.

Stræk ud i alle muskler før meditation

Meditation indebærer at du skal sidde stille i den samme stilling i en hvis rum tid, derfor er det en god ide at stække godt ud i alle kroppens led, før du sætter dig, for at minimere eventuelle spændinger, især i nakke, ryg og ben.
Det er essentielt at du sætter dig komfortabelt tilrette og finder dig en stilling, der føles behagelig hvor du kan slappe helt af, føler dig afbalanceret og rank i holdning. I begyndelsen kan synsindtryk være med til at forstyrre og det er derfor en god ide at lukke øjnene de første gange du mediterer og efterhånden som du bliver mere øvet, kan du så begynde at åbne dine øjne hvis du ønsker det.

Meditationsteknikker

Der findes mange forskellige meditationsteknikker. Herunder beskriver vi to af de mest anvendte teknikker.

Følg din vejtrækning

Den mest basale meditationsteknik er hvor du fokuserer på dit åndedræt – udvælg dig et punkt lige over din navle og koncentrer dit fokus om dette område.
Fokuser nu på din vejtrækning og mærk hvordan din mave henholdsvis hæver og sænker sig i takt med dine åndedrag – tænk ikke for meget over om det ene åndedrag blev dybere end det andet, træk vejret helt normalt. Bliv ikke bekymret hvis du tager dig selv i at tankerne vandrer, find blot tilbage til at fokusere på din vejtrækning og sæt eventuelt billeder på. Du kan visualisere dette ved at forestille dig en lotusblomst lige over din navle – blomsten åbner og lukker sine blade i takt med din vejtrækning.

Gentag et mantra

En anden meditationsteknik er hvor du gentager et mantra (et mantra kan være ord, lyde, eller en simpel sætning). Du gentager dette mantra igen og igen indtil du entrer en dyb meditativ tilstand. Dit mantra kan være lige hvad du vælger det skal være, det skal blot være nemt for dig at huske.

Hvis du vil anvende nogle af de mere traditionelle mantra, kan du eksempelvis bruge ordet ‘Om’ som symboliserer allestedsnærværende bevidsthed og er en af de helligste lyde fra sanskrit, som er det ældste skrevne sprog. Det hellige ord ‘Om’ henviser til  sjælen , selvet, den ultimative virkelighed, universets helhel, guddommelig sandhed, viden og kosmiske principper.

Forsøg dig lidt frem og du vil langsomt finde en rytme og meditationsteknik der passer til dig og din hverdag.




http://pulze.dk/meditation-for-begyndere.html/


Skriv en kommentar

E-mail og webside er valgfri.

Dog skal du indtaste din email hvis du ønsker besked, når nogen svarer på din kommentar.