Talenter til de danske virksomheder

talenter til danske virksomhederDanske virksomheder søger talenter til arbejdsmarkedet

Danske virksomheder dyrker talent som aldrig før. Men de fleste tænker talentudviklingen alt for snævert.

Det betyder at organisationens samlede talentpotentiale ikke udnyttes. Det er budskabet fra en række danske og internationale eksperter i talentudvikling, der på det skarpeste advarer mod at se talentudviklingsprogrammer, som rene udklækningsanstalter for fremtidige ledere.

De danske virksomheder, har ganske enkelt ikke forstået formålet med at dyrke talenter. Eksperterne fremhæver, at talentudvikling bør ses som en strategisk nøgleopgave for ledelsen og ikke som en servicefunktion i HR-afdelingen.

Den næste talentgeneration på arbejdsmarkedet

Den næste generation af talenter, vil have en arbejdsplads der giver mening i deres liv og gør en forskel, i kræft af deres karriere. Derfor er virksomhedens etiske profil i stigende grad udslagsgivende, når studerende fra videregående uddannelser skal vælge deres fremtidige arbejdsplads.

Det viser to nye analyser af fremtidens mest populære danske arbejdspladser. De to undersøgelser der er gennemført af henholdsvis Reputation og Universum, kårer Novo Nordisk, Novozymes og Vestas, som danske studerenes drømmearbejdspladser.

Generation Y – klar til at indtage de danske virksomheder

Generation Y er klar til at indtage arbejdsmarkedet. Den er vokset op under 80´erne og 90´ernes velstandsboom og er blevet overøst med opmærksomhed. Det er dem de danske virksomheder skal til at kæmpe om.

Den nye generation der skal ud på arbejdsmarkedet, har skyhøje forventninger til deres arbejdsplads, og hvis de keder sig, zapper de hurtigt videre til nye udfordringer.

Men samtidig indeholder de store ressourcer, er kreative og villige til at tænke anderledes, og de har en stor fordel i og med, at de er vokset op med internet og pc. De er lynhurtigt i stand til at mobilisere deres netværk og bruge det i deres professionelle liv.

For dem er teknologien ikke bare et redskab, som det er for de lidt ældre generationer, men en forlængelse af den fysiske verden.

Dette er en kæmpe fordel for de nye talenter, da alt samarbejde videns- og kommunikationsdeling i fremtiden, vil foregå via internettet.


Skriv en kommentar

E-mail og webside er valgfri.

Dog skal du indtaste din email hvis du ønsker besked, når nogen svarer på din kommentar.

11 − 2 =